| home | contact | nieuw/wijzig adres |
 
bedrijvengids
alles over trouwen
» Artikelen
» Tips
» Inspiratie
» Specials
» Trends
   » Archief
trouwnieuws
trouwdatum prikken
stappenplan
 




home » alles over trouwen » specials » Wat wordt er van mij verwacht als ceremoniemeester »

Wat wordt er van mij verwacht als ceremoniemeester

Gevraagd worden als ceremoniemeester is een hele eer: het bruidspaar vertrouwt jou hun complete bruiloft toe! Je bent als het ware de regisseur van hun huwelijk. Verkijk je er niet op, er komt echt meer bij kijken dan het bijhouden van de afmeldingen en het inplannen van speeches. Het is een verantwoordelijke taak, waar veel voorbereiding in gaat zitten. En ook op de dag zelf zul je constant bezig zijn. Maar heb je het geflikt en iedereen heeft een topdag gehad, is er geen dankbaardere taak dan die van ceremoniemeester! Lees hier alles wat je als ceremoniemeester wilt weten over jouw rol op de bruiloft!

Gevraagd worden
Meestal zal het aanstaande bruidspaar je een half jaar tot een jaar van tevoren vragen of je hun ceremoniemeester wilt zijn. En vergis je niet, deze tijd zul je ook nodig hebben om alles goed te kunnen organiseren. Het bruidspaar zal er goed over nagedacht hebben wie zij het meest geschikt achten om de rol van ceremoniemeester te vervullen. Ze zullen jou daarom niet alleen vragen omdat je dicht bij ze staat, maar vooral ook omdat ze je geschikt vinden voor de taak. Je mag je dus best vereerd voelen! Maar wat doe je op het moment dat ze je vragen?
  • Ben je meteen enthousiast wanneer ze je vragen? Zeg dan gelijk 'ja' en vier dit heugelijke feit met het aanstaande paar!


  • Twijfel je of je de rol van ceremoniemeester op je wilt nemen? Zeg dan eerlijk dat je er even over na wilt denken. Neem geen overhaaste beslissing, laat het even bezinken en kom er later bij het bruidspaar op terug. Het is tenslotte ook niet niks en misschien komt het qua planning of persoonlijke situatie op dit moment helemaal niet goed uit? Er gaat veel tijd zitten in het voorbereiden en begeleiden van een huwelijk, het is daarom aan te raden van tevoren goed na te denken of dit te combineren is met andere zaken. En onthoud dat als je eenmaal toegezegd hebt, halverwege opgeven geen optie meer is.


  • Ben overigens ook eerlijk als je denkt niet tegen de verantwoordelijke taak van ceremoniemeester opgewassen te zijn. Bedank netjes voor de taak en leg aan het bruidspaar uit waarom je het niet wilt doen. Namelijk: Je wilt de perfecte dag van het bruidspaar niet verpesten. Ze zullen hier echt wel begrip voor hebben.
Het project 'Huwelijk'
Oké, je bent benoemd tot ceremoniemeester, dus het project 'Huwelijk' kan beginnen! Ieder project heeft een 'kop', een 'middenstuk' en een 'staart'. Als we dit vertalen naar het ceremoniemeesterschap, dan zien we de 'kop' als de opstartfase, waarin gebrainstormd wordt en gezamenlijk een programma en een totaalplaatje voor het huwelijk bedacht wordt. In het 'middenstuk' komt het vooral aan op de concrete uitwerking en organisatie van dit plaatje en het hoogtepunt is natuurlijk de 'staart': Het huwelijk zelf. Iedere fase brengt andere taken en verantwoordelijkheden met zich mee. Hieronder lees je welke!

Het project: de kop

Verwachtingen afstemmen
Wat verwacht het bruidspaar van jou als ceremoniemeester? En wat verwacht jij zelf van de taak? Denk hier goed over na en bespreek het ook met het bruidspaar. Wanneer jullie verwachtingen naar elkaar uitspreken, kunnen hier geen misverstanden over bestaan en weten jullie beiden precies waar jullie aan toe zijn. Praat ook over de mate van vrijheid die je krijgt als ceremoniemeester en in welke mate er een beroep gedaan wordt op je creativiteit. Krijg je bijvoorbeeld vrij spel als het gaat om decoratie en aankleding, het receptieboek of de corsages? Als dit het geval is, bespreek dan ook het budget dat gereserveerd is voor de bruiloft en het budget dat jij als ceremoniemeester krijgt om jouw taken in te vullen. Wanneer er van beide kanten duidelijkheid is over verwachtingen, werkt dit absoluut het prettigst!

Wensen inventariseren
Het is belangrijk dat jij en het bruidspaar op één lijn zitten als het op het huwelijk aankomt. Begin daarom altijd met het inventariseren van de wensen van het bruidspaar. Stel vragen, veel vragen!

Wat willen ze wel? Wat willen ze niet? Gaan ze voor groots of houden ze meer van ingetogen? Hebben ze nagedacht over de stijl van de bruiloft? Willen ze een thema? Wat voor feest willen ze? En passen daar bijvoorbeeld stukjes bij? Hebben ze voorbeelden van wat ze mooi of leuk vinden?

Natuurlijk kun je ook je eigen ideeën in de groep gooien, hoe meer inspiratie hoe beter. Onthoud alleen wel dat het niet jouw bruiloft is, de keuzes van het bruidspaar zijn daarom uiteindelijk leidend. Het is handig om aantekeningen te maken van jullie brainstormsessies, hier kun je dan altijd op terugvallen als je de draad even kwijt bent.

Totaalplaatje bedenken en globaal programma maken
Wanneer jullie een redelijk duidelijk beeld hebben van hoe de bruiloft er uit gaat zien, kunnen jullie een en ander uitwerken tot een totaalplaatje en een globaal programma/draaiboek. Zet alles goed op papier en bespreek ieder punt met het bruidspaar. In deze fase zou je ook al een 'to-do-list' op kunnen stellen, waaruit precies blijkt welke taken wanneer uitgevoerd moeten worden. Dit vormt het uitgangspunt voor de organisatie en schept orde en rust voor de rest van het project.

Het project: het middenstuk

Draaiboek maken
Een goed draaiboek is onmisbaar op een bruiloft, het vormt het uitgangspunt van de bruiloft. Zonder draaiboek is de kans groot dat alles in de soep loopt, doordat geen enkele betrokken partij weet wat er van hem verwacht wordt.

Begin daarom op tijd met het in elkaar zetten van het draaiboek, maar bouw wel genoeg ruimte en flexibiliteit in voor aanpassingen.

Schaduwdraaiboek maken
Van het draaiboek is het bruidspaar uiteraard volledig op de hoogte, er zijn echter ook vaak verrassingen gedurende de dag die geheim moeten blijven voor het bruidspaar. Om deze verrassingen goed in te kunnen plannen en vast te kunnen leggen is het handig om een schaduwdraaiboek te maken. Dit schaduwdraaiboek fungeert dan als 'geheime' aanvulling op het 'normale' draaiboek en zorgt ervoor dat je als ceremoniemeester niets vergeet en niet in de knel komt qua tijd.

Communicatie met de gasten
Een belangrijk aandachtspunt van de ceremoniemeester is de communicatie met de gasten. Je bent niet alleen aanspreekpunt voor de bruiloftgasten (voor eventuele vragen, afzeggingen etc.), maar je geeft indien nodig ook instructies aan de gasten. Eigenlijk ben je de schakel tussen het bruidspaar en de gasten en in die hoedanigheid speel je de wensen van het bruidspaar door naar de gasten.

Bijvoorbeeld over de speeches en sketches of een gezamenlijk cadeau. Zorg er daarom voor dat de gasten weten wie je bent en hoe ze je moeten bereiken. En in het geval van instructies: geef deze op tijd en wees helder, zodat alle gasten weten wat de bedoeling is. Het is handig om een speciaal emailadres aan te maken voor de bruiloft, dit vergemakkelijkt de communicatie.

Communicatie met de familie
De communicatie met de familie is ook erg belangrijk in het ceremoniemeesterschap. De directe familie is natuurlijk nauw betrokken bij de bruiloft en moeten daarom op de hoogte zijn van alles wat er die dag staat te gebeuren. Zorg er daarom voor dat je in de aanloop naar het huwelijk met de familie van het bruidspaar blijft communiceren, zeker in het geval van wijzigingen.

Vrijgezellenfeest organiseren
Veel ceremoniemeesters nemen ook de taak op zich om het vrijgezellenfeest te organiseren. Dit hoeft echter niet, een goede vriend of vriendin kan de organisatie ook op zich nemen. Waar jullie ook voor kiezen, zorg er in elk geval voor dat je op de hoogte bent van de plannen en hou op het feest zelf een oogje in het zeil. Lees alles over vrijgezellenfeesten op de gelijknamige pagina.

Het project: de staart

Daar is dan de dag waar je samen met het bruidspaar zo lang naar toegeleefd hebt! Het hoogtepunt van jouw project en de mooiste dag uit het leven van twee voor jou zo belangrijke mensen: De bruiloft!

Vandaag zal alles waar jij zo hard aan hebt meegewerkt, gaan plaatsvinden en kun je eindelijk resultaat zien van je werk. Probeer er daarom ook echt van te genieten. Bereid je wel voor op een vermoeiende dag, want je zult de hele dag in de weer zijn. Niet alleen moet jij er op deze dag op toezien dat alles op rolletjes verloopt, je bent ook de hele dag aanspreekpunt voor de gasten, de leveranciers en de locatiemanagers. Je zult gedurende dag daarom veel vragen krijgen. De precieze taken van de dag vind je hieronder:

Versieren ouderlijk huis / trouwlocaties

  • Wanneer de bruidegom zijn bruid 's ochtends thuis op gaat halen is het natuurlijk wel erg leuk als de entree feestelijk versierd is. Denk aan een rode loper, bloemen, slingers of een ballonnenboog. Of een ander leuk idee: hang een bord voor het raam met bijvoorbeeld '3x toeteren voor het bruidspaar'. Zo wordt het bruidspaar de hele ochtend al 'toegejuicht' door voorbijgangers. Stem wel even met de ouders van de bruid, of het bruidspaar zelf, af of zij hier ook ideeën over hebben.


  • Daarnaast heb je natuurlijk ook de trouwlocatie, eventueel de kerk en de feestlocatie die je kunt versieren. Wellicht verzorgen de locaties hun eigen versieringen, maar overleg dit altijd. Het zou namelijk een gemiste kans zijn als de locatie uiteindelijk niet leuk versierd blijkt te zijn. (lees hierover ook de pagina decoratie en aankleding)


Ochtendritueel

  • Als ceremoniemeester is het je taak om ervoor te zorgen dat de bruid en bruidegom 's ochtends op tijd wakker zijn.


  • Meestal zorg je er ook voor dat de bruidegom de bloemen en de corsages op tijd gaat halen.


  • Ook niet onbelangrijk: de ceremoniemeester draagt de benodigde papieren, de muziek voor de huwelijksceremonie en de trouwringen bij zich tot aan de ceremonie.


  • Wanneer de gasten arriveren, deel je de corsages uit en geef je iedereen aanwijzingen.


  • Eventueel begeleid je de gasten ook naar de trouwauto’s.
De ceremonie

  • Wanneer jullie aankomen bij het gemeentehuis, wijs je alle gasten hun plaats en zorg je dat iedereen op tijd binnen is.


  • Net voor de ceremonie afgelopen is, zorg je ervoor dat buiten alles gereed is voor de erehaag, eventueel met rijst of confetti.


  • Na de ceremonie begeleid je de familie in het maken van de familiefoto's.


  • Daarna zorg je dat alle gasten naar de feestlocatie gaan, alwaar de receptie plaats gaat vinden.
De receptie

  • Voor de receptie begint, zorg je dat het receptieboek klaar ligt voor de gasten en dat de cadeautafel gereedgemaakt is. (lees alles over het receptieboek in de special alternatieven voor het receptieboek).


  • Tijdens de receptie heet je de gasten welkom, zolang het bruidspaar er nog niet is en ben je een gastheer/vrouw voor de gasten.


  • Je zorgt ervoor dat de bruidstaart op tijd op de goede plaats staat, en kondigt het moment aan van aansnijden.


  • Eventueel kondig je ook speeches aan van familieleden.


  • Verder hou je op de receptie een oogje in het zeil en helpt waar mogelijk.


Het diner

  • Voor het diner begint wijs je, in het geval van een tafelschikking, alle gasten naar hun tafel.


  • Tijdens het diner zorg je dat alles vlot verloopt en plan je de speeches tussen de verschillende gangen door. Door een goede communicatie met de keuken te houden, voorkom je dat eten koud staat te worden omdat een speech nog niet klaar is.


  • Wanneer het diner afgelopen is, licht je alle gasten in over de bedoeling van de rest van de avond en begeleid je de gasten naar de feestruimte.
Het feest

  • Ruim voor aanvang van het feest, zullen de eerste leveranciers (muziek, catering etc.) al arriveren. Zorg ervoor dat de leveranciers vooruit kunnen en dat ze bij jou terecht kunnen met hun vragen.


  • Voor het feest begint zorg je er weer voor dat het receptieboek klaar ligt en de cadeautafel gereedgemaakt is. (lees alles over het receptieboek in de special alternatieven voor het receptieboek.)


  • Je neemt de planning voor het feest nog eens door en checkt bij alle betrokkenen of alles volgens plan verloopt.


  • Bij aanvang van het feest, blijf je in de buurt van de ingang staan zodat je alle gasten (mede) welkom kunt heten.


  • In het geval van sketches of andere stukjes, waarschuw je de mensen op tijd en help je ze indien nodig met de voorbereidingen. Vervolgens kondig je de stukjes aan.


  • Ook de openingsdans kondig je aan, zorg er ook voor dat de DJ de goede muziek klaar heeft staan.


  • Gaat de bruid haar boeket gooien? Zorg dan dat het boeket op tijd uit de koeling gehaald wordt en dat je voor dit moment alle gasten bij elkaar verzameld.


  • Wanneer het feest is afgelopen en het bruidspaar vertrokken is, ga jij nog éven door. Je zorgt ervoor dat alle gasten veilig op weg naar huis zijn en dat alles netjes achter gelaten wordt. De gehuurde materialen, cadeaus en eventueel overige zaken (zoals het restant van de bruidstaart) kun je als het een beetje mee zit gelukkig laten staan tot de dag erna.


  • En dan zit de dag er op! Doodmoe maar hopelijk ontzettend voldaan, kun je nu lekker naar je bedje gaan!
Na de bruiloft

  • 's Middags kun je nog even bij het kersverse bruidspaar langs gaan om lekker na te genieten, ze willen je vast ook even bedanken!


  • Jullie zouden ook samen even naar de feestlocatie kunnen gaan om de laatste zaken te regelen en even rustig wat na te praten.


  • En dan zit het ceremoniemeesterschap er toch echt op! Volgende project?!
Basisingrediënten & valkuilen
Ons inziens zijn er een aantal basisingrediënten die je ceremoniemeesterschap tot een succes zullen maken. Aan de andere kant zijn er ook een aantal valkuilen waar je als ceremoniemeester vrij gemakkelijk in kunt lopen, probeer hier voor te waken.

Basisingrediënten

  • Regelmatig en structureel overleg voeren met het bruidspaar (bijvoorbeeld tweewekelijks).


  • Blijven communiceren met zowel de leveranciers, als de directe familie, als de gasten. Zowel voor de bruiloft als tijdens de bruiloft.


  • Alles goed, concreet en gestructureerd opschrijven (hier horen ook actiepunten bij)


  • Op tijd hulp vragen als het teveel wordt (bijvoorbeeld door het inschakelen van een extra ceremoniemeester)


  • Ruimte en flexibiliteit houden voor wijzigingen en uitloop


  • Creatief zijn en je ook laten inspireren door ideeën van anderen


  • Herkenbaar zijn als ceremoniemeester op de dag zelf (bijvoorbeeld met een button)
Valkuilen

  • Teveel je eigen stempel op de bruiloft willen drukken


  • Te strak plannen waardoor je heel de dag aan het stressen bent


  • Te veel werk op je nemen en te weinig delegeren, waardoor je bijna overspannen raakt


Lees over de ceremoniemeester ook het artikel in de special ceremonieteam.

Gerelateerde specials:
» Wat wordt er van mij verwacht als bruiloftgast?
» Wat wordt er van mij verwacht als getuige?
» Wat wordt er van mij verwacht als moeder?
» Wat wordt er van mij verwacht als vader?
» Een incapabel ceremonieteam
» De ceremoniemeester: regisseur van jullie bruiloft
» Originele alternatieven receptieboek

Gerelateerde artikelen:
» Decoratie locatie(s)

» Deel je bruiloft en win leuke prijzen.

Héél véél trouwkaarten!