| home | contact | nieuw/wijzig adres |
 
bedrijvengids
alles over trouwen
» Artikelen
» Tips
» Inspiratie
» Specials
» Trends
   » Archief
trouwnieuws
trouwdatum prikken
stappenplan
 




home » catering » tips »

Partycatering en diner: tips

Tip 1

Wanneer het feest direct volgt op het diner, zorg dan dat de daggasten voor het diner wat tijd krijgen, zodat zij nog even naar huis kunnen of zich om kunnen kleden voor het avondprogramma mochten ze dit willen.

Tip 2

Wil je wel veel mensen uitnodigen voor het diner, maar laat het budget dat niet echt toe? Overweeg dan om voor een high-tea of cocktailparty te kiezen. Dit is aanzienlijk goedkoper dan een volledig diner en vaak net zo leuk.

Tip 3

Kies je voor een lopend buffet? Voorkom dan file voor het buffet, bijvoorbeeld door de ceremoniemeester te laten coördineren, wanneer welke tafel aan kan sluiten.

Tip 4

Een leuke manier om het diner wat levendiger te maken is te kiezen voor een diner dansant. De gasten kunnen dan tussen alle gangen door de dansvloer op voor een paar dansjes. Het zorgt voor afwisseling en beweging tijdens het diner en wanneer jullie van dansen houden is het zeker een leuk alternatief voor het standaard huwelijksdiner. Trek voor een diner dansant wel aanzienlijk meer tijd uit dan voor een gewoon diner.

Tip 5

Wanneer jullie het menu eenmaal vastgelegd hebben, vraag de kok dan om een menukaart digitaal aan te leveren. Jullie kunnen hier dan makkelijk menukaartjes van laten drukken. (lees over het maken van menukaartjes ook de pagina trouwkaart en drukwerk)

Tip 6

Kies voor een dessertbuffet in plaats van losse desserts aan tafel. Niet alleen erg lekker, maar ook een leuke manier om iedereen van tafel te krijgen, waardoor je een informele sfeer krijgt en gasten met andere mensen kunnen praten dan enkel hun tafelgezelschap.

Tip 7

Speeches tijdens het diner verdienen alle aandacht. Het zou daarom jammer zijn als het begin van een speech bijvoorbeeld net samenvalt met het opdienen van een nieuwe gang. De ceremoniemeester kan er voor zorgen dat de speeches goed getimed worden, onder andere door goed contact te blijven houden met de keuken en bediening.

Tip 8

Door een restaurant of cateraar te kiezen met veel ervaring in het verzorgen van huwelijksdiners, weet je zeker dat alles goed zal verlopen. Deze bedrijven kennen het klappen van de zweep waardoor ze minder kans lopen in de zogenaamde ‘huwelijksvalkuilen’ te lopen (zoals bijvoorbeeld te weinig personeel inschakelen, gerechten uitserveren tijdens speeches en uitloop terwijl het feest al begonnen had moeten zijn).



Tip 9

Een leuk alternatief voor de souper is ‘een frietje’ tegen het einde van het feest. Vooral de feestgangers met een flinke borrel op zullen dit erg op prijs stellen!

Tip 10

Het kan zijn dat je vanwege de leeftijd van je neefje of nichtje twijfelt of hij of zij liever een kindermenu heeft of toch al een volwassen menu. Check dit dan van tevoren door het hem of haar of wellicht de ouders te vragen. Op een bepaalde leeftijd is het namelijk soms moeilijk in te schatten.

Tip 11

Het fenomeen ‘Live Cooking’ wordt steeds populairder. De kok bereidt dan in een mobiele keuken ter plekke gerechten voor de gasten. Jullie gasten kunnen ruiken, proeven of zelfs meehelpen met de bereiding van hun diner.

Tip 12

Het is ook leuk om een mobiele cocktailbar in te huren. Een ervaren cocktailshaker maakt dan tijdens het feest cocktails voor jullie gasten, niet alleen lekker maar ook een erg leuk gezicht!

Tip 13

Door een restaurant of cateraar te kiezen met veel ervaring in het verzorgen van huwelijksdiners, weet je zeker dat alles goed zal verlopen. Deze bedrijven kennen het klappen van de zweep waardoor ze minder kans lopen in de zogenaamde ‘huwelijksvalkuilen’ te lopen (zoals bijvoorbeeld te weinig personeel inschakelen, gerechten uitserveren tijdens speeches en uitloop terwijl het feest al begonnen had moeten zijn).

Tip 14

Sommige cateraars bieden ook een ontbijtservice. Het is een leuk idee om een uitgebreid ontbijt te laten bezorgen de ochtend na jullie bruiloft, zo kunnen jullie in alle rust lekker nagenieten!

Tip 15

Vergeet ook niet dat jullie tijdens het diner waarschijnlijk geregeld de tafel verlaten om langs te lopen bij andere tafels. Kies als bruidspaar dus tafelburen die vlot met elkaar praten, zoals de getuigen of broers en zussen met hun partner.

Tip 16

Het vergt wat uitzoekwerk, maar je hebt vast van elke dinergast wel ergens een leuke foto. Laat deze afdrukken op kaartjes en je hebt enorm leuke persoonlijke naamkaartjes! (door de arbeidsintensiviteit, misschien vooral geschikt voor kleinere gezelschappen)

Tip 17

Geef de tafels namen in plaats van nummers. Dit kan het diner extra sfeer geven, zeker wanneer jullie een bepaald thema voor de bruiloft hebben. Ook thema’s als bloemen, muziek of poëzie doen het altijd goed.



Tip 18

Teveel eten of drinken is altijd beter dan te weinig. Houd daarom altijd een kleine slag om de arm wanneer het gaat om aantallen doorgeven. De feestlocatie of cateraar zal hier zelf ook als het goed is rekening mee houden, maar bespreek het in elk geval.

Tip 19

Houd er rekening mee dat wanneer er extra gasten komen, de kosten ook hoger uit zullen vallen. Dit kan een tegenvaller zijn, zeker als jullie de totaalprijs in een eerder stadium al besproken hadden.

Tip 20

Misschien niet alle gasten zullen zich even netjes afmelden. Twijfel je of bepaalde gasten wel of niet komen? Bel gewoon even! Dan weet je het tenminste zeker en dat scheelt dus weer een zorg.

Tip 21

De ervaring leert dat speeches snel erg lang worden. Een goede speech is persoonlijk en duurt niet langer dan 5 minuten. Om je een richtlijn te geven: anderhalve pagina uitgeschreven tekst in lettertype Arial, 14 pts, is ongeveer 5 minuten spreektijd.

Tip 22

Zorg voor een goede timing. Als je speech te vroeg komt, kunnen gasten het idee krijgen dat het feest is afgelopen. Maar als de speech te laat komt, zijn de meeste gasten al naar huis en zullen ze de speech missen.

Tip 23

Zenuwachtig? Oefen de speech hardop voor een paar mensen en vraag of zij eerlijk kunnen zeggen wat je nog kunt verbeteren.

Tip 24

Vermeld expliciet op de huwelijksuitnodiging wanneer gasten ook zijn uitgenodigd voor het diner. Het zou vervelend zijn als hierover onduidelijkheid bestaat.

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Ga dan naar de homepage van de rubriek partycatering en diner

Artikelen:
» Onze artikelen op het gebied van de partycatering en diner

Inspiratie:
» Foto's en video's van het onderdeel partycatering en diner

Bedrijvengids:
» Alle bedrijven voor partycatering

Meer weten over het onderwerp trouwen?
Start je zoektocht dan op onze homepage

» Deel je bruiloft en win leuke prijzen.

Héél véél trouwkaarten!